søndag 28. juni 2015

Jonsknuten rundt - langs dammer og renner

Vi gikk den lengste runden om Kongsdammen

Et av de fineste kulturminnene på og rundt Jonsknuten, vest for Kongsberg er Kongensdam-renna. Å gå langs denne som en del av turen, mellom Knutehytta, Gyldenløvefjell og Haus – Sachsen er en flott dagstur på  ca. 12 km

Vi starter turen med å kjøre til parkeringsplassen på Knuteveien, der veien inn til Sachsen går rett nordover.

(klikk for større bilde)
Første stopp etter noen få meter :-)

Vi passerer overstigerboligen på Sachsen, som ligger så fint til på ei blomstrende eng.

... stedet er utstyrt med ei god informasjonstavle.

... der kan vi også fylle vannflaskene med nydelig drikkevann i en av brannkummene
... der bør vi også unne oss en sving bortom utsiktpunktet på den store berghalden i enden av veien.

... her finnes også sakkerhus...

... en rekonstruert hestegjøpel (hestevandring) ...
... fundamentet etter et vannhjul...
... og andre minner fra Sølvverket ...

Hele denne åsen er som en gjennomhullet sveitserost. Den har hundrevis av gruveganger
Kongsbergs sølvverkshistorie, og gruvedriften som hadde over 4000 ansatte.
... Geirid er klar for turen langs rennene ...

Spennende renner

... stien er smal, og det virker fristende å gå på de snekrede trekassene rett ved siden av. Under lokkene strømmer friskt vann fra en av de rundt 60 menneskeskapte dammene i området.

– Nei, nei – de må ikke tråkkes på. Disse rennene er fredet som kulturminner. Åtte av totalt 50 kilometer med renner er bevart.

– De er konstruert med et fall på en meter per 1000 meter. Vannet ble ledet til å drive vannhjulene på blant annet Sachsen. I begynnelsen rant de som åpne bekker, men det var viktig at de ikke frøs igjen om vinteren.
– Hele konseptet er preget av å stor ingeniørkunst ...

... Ved enden av renna mot Gyldenløve dam, på et svakt hellende berg, finnes også to flotte inskripsjoner. Kryss renna, berget ligger bare fem meter inn på andre sida. Den minste inskripsjonen sier: «Dette arbeide er bleven ferdig den 10 maan 1776».

Den andre er en forklaring til hele arbeidet med renna, over elleve linjer hogd i berget: «Til denne wandledning blev det første overdrag foretaget af reverets bergmester Johanes Bakke og siden marchsheideren Ziener. Anno 1776 den 7de maaned blev arbeydet anlagt og den 10de maaned inclusive fulferdiget. Gravernes længde er 730 lagter fra indfatningen og herhen hvor det begyner at falde af sig selv til Gyldenløv Dammen».

... dette ble jo Kittelsens "Soria Moria" :-)

... melding :-)
... her måtte vi spise nistepakken og nyte utsikten til Gaustatoppen! Geirids fjell :-)

... så dukker Jonsknuten fram ...

... et sted svinger renna krappt mot høyre, mens den blåmerka stien tar til venstre. Dette er korteste veien til Knutehytta. Men vi velger å følge rennene helt til startpunktet, selv om stien er noe mer kronglete og mindre oppgått her. Snart åpenbarer den store demningen seg: Kongens dam. Det er et imponerende byggverk i stein, bygget i årene 1711-13.

Kongensdam-hytta kan være verdt et besøk. Statskog eier den vesle bua, som ligger idyllisk til i nordenden av Kongens dam, med fin utsikt til både demningen og Knutetårnet. Hytta er åpen for den som trenger ly for en regnskur. Husk å skrive en hilsen i hytteboka.

... på tilbakeveien velger vi stien øst for Kongens dam. Den går litt oppi lia overfor dammen. Mange steder har vi flott utsyn over vannet, og til Knute-tårnet.

... ved sørenden av Kongens dam klatrer vi ned på bilveien, som vi følger til Knutehytta.
... synd at denne hytta er stengt nå :-(
... bak Knutehytta starter flere stier, og vi følger skiltet i retning «Kongsberg over Gyldenløve». Dette er en blåmerka sti. I starten følger stien den nye skiløypetraseen. Utsikten over Henriks dam er upåklagelig, med Skrimfjella bakom.

... her måtte vi raste og nyte utsikten ...
... klar for siste etappe :-)

I stikrysset litt nord for Henriks dam, må vi passe på å velge sti mot venstre. Den følger fjellkanten østover, se etter varden på nærmeste knaus og blå T-er.
Vi kommer til idylliske Jerntjern, og følger stien over demningen. Stien går i åpent terreng, og vi ser langt og vidt.
... kom litt på avveier ved Jerntjern, men fant stien over demningen etter hvert ...
 ... vi lot være å følge den slavisk ;-) ...
 ... her kunne vi slått oss ned for natten ... utrolig flott!!

... flere som var på tur denne dagen ...
 ... stien passerer flere små tjern, Dele-steinstjern og Sachsentjerna

... og det går nedover nå ...

... omsider kommer vi til ei kryssende vannrenne. Vi er nå rett ovenfor Røde Kors-huset. Det passer fint å avslutte turen med vandring langs ei renne igjen, så vi velger denne snarveien til høyre.

...en liten skade til slutt :-(

... så er vi tilbake til overstigerboligen på Sachsen ...  og siste etappe til parkeringen ...

FLOTT TUR, anbefales!  :-)